/* 3Di - Kamp Bravo - fablabDeMakerij - Dirk Sarens Deze sketch stuurt 8 RGB leds van het type WS2812B aan. Deze leds staan op een plaatje van 8x1 Installeren van de library Adafruit NeoPixel. Deze sketch maakt gebruik van een library van Adafruit waardoor de leds heel gemakkelijk kunnen worden in- en uitgeschakeld. Ga naar schets - Bibliotheek gebruiken - Bibliotheken beheren. Geef 'neopixel' in bij filter, klik bij Adafruit NeoPixel op 'meer info' en op 'installeren' Controleer of de bibliotheek is geïnstalleerd door te kijken of er bij Bestand - Voorbeelden 'Adafruit NeoPixel' staat. 3Di gebruikt de Digispark microcontroller. Ga naar Bestand - Voorkeuren - en plaats in het vakje Additionele Boards Beheer URLs de volgende link: http://digistump.com/package_digistump_index.json Ga naar Hulpmiddelen - Board en kies onderaan Digispark (default - 16.5 MHz) Om het programma te uploaden. Zorg ervoor dat je digispark NIET verbonden is met de computer (USB uit dus) Kies Uploaden Onderaan in het zwarte scherm veschijnt er Plug in device now... (will timeout in 60 seconds) Verbind de digispark met de computer (USB insteken dus) */ #include //maak gebruik van de library Adafruit_NeoPixel Adafruit_NeoPixel DrieDi = Adafruit_NeoPixel(8,1); //maak je eigen object 'DrieDi', 8 is het aantal leds in jouw object en 1 is de pin van de Arduino waarmee de IN-pin van je object is verbonden //Met deze instructies maak je kleuren die je een naam geeft uint32_t rood = DrieDi.Color(255, 0, 0); //maak een variabele van het type 'uint32-t' met de naam 'rood' en plaats daarin een waarde die wordt gevormd door combinaties van R,G en B (in dit geval alleen rood) uint32_t groen = DrieDi.Color(0, 255, 0);//maak groen uint32_t blauw = DrieDi.Color(0, 0, 255);//maak blauw uint32_t magenta = DrieDi.Color(255, 0, 255);//maak magenta uint32_t cyaan = DrieDi.Color(0, 255, 255); //maak cyaan uint32_t geel = DrieDi.Color(255, 255, 0); //maak geel uint32_t wit = DrieDi.Color(255, 255, 255); //maak wit (alles aan) uint32_t zwart = DrieDi.Color(0, 0, 0); //maak 'zwart' (alles uit) void setup() { DrieDi.begin();//maak je object klaar DrieDi.setBrightness(255);//de helderheid is een getal tussen 0 en 255 DrieDi.show(); // toon de ingestelde kleuren (aangezien er nog geen kleuren zijn ingesteld, betekent dit hier: zet de display uit) } void loop() { /* hier vind je een aantal mogelijke instructies die je kan gebruiken om de leds aan te sturen DrieDi.clear(); alle leds uit DrieDi.setBrightness(getal); zet de helderheid (een getal tussen 0 en 255) DrieDi.setPixelColor(n,R,G,B); geef pixel n de juiste RGB-kleur (n tussen 0 en 27 R,G,B tussen 0 en 255) DrieDi.setPixelColor(n, kleur); geef pixel n de voorafingestelde kleur (n tussen 0 en 27) DrieDi.fill(kleur,vanaf,aantal); geef een 'aantal' leds een voorafingestelde kleur. Begin bij 'vanaf' DrieDi.fill(kleur,vanaf); geef alle leds vanaf 'vanaf' tot het einde een voorafingestelde kleur DrieDi.fill(kleur); geef alle leds een vooraf ingestelde kleur DrieDi.show(); toon de kleuren delay(getal); wacht 'getal' milliseconden. 1000 milliseconden is 1 seconde */ DrieDi.fill(groen); DrieDi.show(); delay(4000); DrieDi.fill(rood); DrieDi.show(); delay(4000); DrieDi.fill(blauw); DrieDi.show(); delay(4000); DrieDi.fill(magenta); DrieDi.show(); delay(4000); DrieDi.fill(cyaan); DrieDi.show(); delay(4000); DrieDi.fill(wit); DrieDi.show(); delay(4000); DrieDi.fill(geel); DrieDi.show(); delay(4000); }